O ANTIVAKCINALNIM „SLOBODARSKIM“ INICIJATIVAMA
Da li možete da me zamislite, da ja kao infektolog i epidemiolog, sa puno autoriteta držim skup posvećen najnovijim trendovima u lečenju štitne žlezde, pri čemu levo i desno delim lekcije uvaženim profesorima endokrinologije. I to sve u ime slobode, da nekom kažem šta mislim, i da ga sprečim da po mom mišljenju u nekom segmentu svoga lečenja ne zadire u lične slobode lečenog. Jer zaboga, moja procena je da bi uspeh lečenja (ili apstinencija od lečenja) bio veći nego što to najnovija medicinska znanja iz te oblasti predlažu. Verovatno biste rekli da sam sa uma sišavši krenuo neprimerenim putem. I bili biste u pravu.
Daleko bilo da je razgovor o slobodi zabranjena tema, ali u mom kraju često znaju da kažu: „Da se zna ko je za malu, a ko za veliku ljutu rakiju.” Dakle, perjanice nedavno održane antivakcinalne tribine u Beogradu, u Hotelu Slavija, su bile internista (Lidija Gajski), opšti hirurg (Đula Rušinović Sunara), psihijatar (Jovana Stojković), i drugi... Bravo. Divno je što ih interesuje oblast koja nije iz njihovog užeg delokruga, ali... Prvo što nauči student filozofije koji je otvorio knjigu iz etike je kad ulazi u naturalističku grešku, a kad u utilitarističku. Navoditi čitav niz neproverenih (pa čak neka su i provereni) podataka, i za njih vezivati slobodu, kao i slobodu delovanja sagledavati kroz korisnost, suštinski su dve napred navedene greške. To je priča stara nešto više od jednog veka (1).
Racionalnost i sloboda
U savremenom društvu opšte prihvaćeno je da se poštuju saznanja nauke koja se baziraju na proverenim činjenicama. Ta saznanja su na stalnoj proveri i ako ih nove činjenice uzdrmaju, formira se novi teorijski okvir. Zašto se društvo i pored poznate činjenice o mogućnosti prevazilaženja postojećih naučnih saznanja opredeljuje za njih? Zato što ona (nauka) u najvećem broju slučajeva omogućava predvidive rezultate. Nasuprot naučnih saznanja stoje sva druga saznanja koja nisu naučna. Ovde se pravi velika greška kada se metafizika svrstava u nauku ili pseudonauku. Metafizika ima svoju logiku i njeno poznavanje se ne može porediti sa poznavanjem nauke. Metafizika nam zapravo omogućava da diskutujemo o onim problemima koji nadilaze naše naučno znanje, ne po kompleksnosti, već po izlasku iz jezika nauke, koji ima prostor-vremensku matricu. Oni koji se bave društvenim naukama mnogo češće se susreću sa ovim problemom, jer pored navedene matrice, postoje i neke druge koje se povremeno oslanjaju na neke nedovoljno istražene pojmovne celine poput svesti i njenog razvoja, duha jedne sredine...
Ovde se uvažene dame pozivaju na jedan metafizički problem - slobodu, konkretno slobodu izbora, a radi određenog postupanja. Analiza našeg delovanje spada u domen morala. Ovde treba da se bude oprezan, jer diskusija o slobodi ne znači istovremeno i diskusiju o moralu, a još manje da je sloboda delovanja sama po sebi pozitivan moralni čin (u tom smislu bi na primer, antifašistička borba bila besmislena, jer bi svako imao pravo da bira fašizam). Mi možemo da delujemo u skladu sa nekim nepromenljivim metafizičkim stavovima (deontološka etika) ili u skladu sa tim kakve će rezultate da proizvede naše delovanje (utilitaristička etika), a u okviru njega u skladu sa nekim utilitarizmom pravila gde se ponašamo u skladu sa zakonima (propisanim pravilima) ili u skladu sa trenutnom situacijom (utilitarizam postupaka). Pojedinac može da bude bliži jednom od navedena dva oblika ponašanja (deontološki ili utilitaristički), ali društvo se gotovo uvek opredeljuje za utilitaristički stav, jer kao što pojedinac ima nagon za opstankom tako se i društvo kao zajednica pojedinaca bori za opstanak. Ono čime je zadovoljna većina u društvu, ono što većini obezbeđuje opstanak je u najvećem broju slučajeva odluka zajednice. A šta je to što obezbeđuje najveće šanse? Nauka. Zato i medicina, koja počiva na naučnim saznanjima, kao i druge oblasti naučnog delovanja, su temelj zakona koje donose zajednice. Medicina je duboko utilitaristički opredeljena, što ne znači da kroz neka druga akta ne poštuje volju i slobodu pojedinaca, samo kada se radi o problemu - sloboda pojedinca ili volja društva - ona zauzima lagodniju i izvesniju poziciju po zajednicu. Da nije tako, da li bi uopšte imalo smisla preventivno delovanje?
Možda bi se uvažene dame nasmejale na prethodnu argumentaciju i bile u nedoumici da li sam konzistentan u priči kada tvrdim da savremena medicina poštuje slobodnu volju pojedinaca, a priklanja se obaveznosti imunizacija. Naravno da bih ovo mogao da elaboriram kako bih pokazao da sam u pravu, kroz činjenicu da imunizacijama oslobađamo ogroman broj dece teških infektivnih bolesti, što svako od njih verovatno i želi, ali ću se prikloniti drugačijoj argumentaciji kroz pitanja. Moje prvo pitanje za njih, ako su za puštanje spontaniteta procesa vezanih za zdravlje, zbog čega su studirali medicinu? Drugo pitanje koje sledi iz prvog, zašto se uopšte bave medicinom, jer njihovo delovanje izlazi iz okvira prirodne spontanosti? Naravno da ne želim ni da diskutujem o onima koji su razvili biznis na tzv. „prirodnoj hrani”, jer se tu i ne radi o moralnom stavu, već o nemoralu. Dakle, kroz pokušaj da nam dokažu kako su njihovi argumenti (činjenice) jače od naših, one žele da se bore za principijelnu slobodu izbora, a ne slobodu od bolesti, a zatim nas kroz kvazi argumentaciju ubeđuju da naši argumenti nisu tačni. Mi koji verujemo u imunizaciju treba da dokažemo da nismo falsifikatori nekih činjenica, a oni smatraju da ne treba da dokažu svoju moralnu nedoslednost. Biće obrnuto. Imamo li mi potrebu da dokazujemo ispravnost našeg opredeljenja, kada su iza nas godine i godine bez epidemija Poliomijelitisa, Zaušaka, Malih boginja, Tetanusa? Oni na dva postavljena pitanja nikada ne mogu da odgovore, jer bi odgovor, da su izabrali medicinu, i da je rade radi pomaganja ljudima, indirektno značio, neprincipijelnost u sopstvenom stavu. Moralnu nekonzistentnost.
Nema slobode od parola o slobodi. |
Primjedbe
Objavi komentar